COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

09.07.2013

Ford Focus Electric

Forhåndssalget av Ford Focus Electric starter allerede 1. juli, med levering av de første bilene i september. Et tredvetalls av Ford-forhandlerne i Norge fordelt over hele landet vil være autoriserte Ford Focus Electric forhandlere.

De tekniske spesifikasjonene for nykommeren er en elektrisk driftsmotor som utvikler 142 HK og et dreiemoment på 250 Nm. Det gir en rekkevidde på 162 km, en toppfart på 136 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,4 sekunder gjennom en 1-trinns automatisk girkasse. Focus Electric har et litium-ion-batteri på 23 kilowattimer. Batteriet har et avansert nedkjølings- og varmesystem til å regulere batteritemperaturen for å hjelpe til å maksimere levetiden til batteriet i tillegg til at man får flest mulig km. pr. lading.

Med en 32 ampere ladekabel tar fullading mellom 3 og 4 timer, men med et 16 ampere uttak er ladetiden mellom 6 og 7 timer, og med et 10 ampere uttak blir ladetiden mellom 9 og 11 timer. Men siden gjennomsnittlig kjørelengde pr. bil pr. dag oppgis til å være i overkant av 40 km. vil lading på natt være det naturlige for de aller fleste brukere og skulle man trenge å kun lade batteriet til en rekkevidde på 40-50 km gjøres dette på langt kortere tid avhengig av hvilken ampere som benyttes.
Både Focus Electric og batteriene er dekket av 5 års garanti. Batteriene har for øvrig en forventet livssyklus på ca. 230.000 km.

Verdt å nevne er også bilens evne til regenerativ lading som hjelper deg til å oppnå maksimal energieffektivitet. 90% av energien som normalt går tapt under bremsing blir gjenbrukt til lading av batteriet. Batteriet lades også når du slipper gassen.

Utstyrsmessig basis for Focus Electric er 5-dørs Focus Titanium, Focus-seriens flaggskip. Det betyr i praksis en meget rikholdig utstyrsliste som standard med blant annet nøkkelfritt startsystem, 2-sone automatisk klimaanlegg, navigasjon, ryggekamera og stemmestyringssystemet Ford SYNC med Nødhjelpassistanse. Dertil kommer spoiler bak, 17-tommers lettmetallfelger og cruise-kontroll.

Den største forskjellen fra en konvensjonell diesel eller bensindrevet Focus er instrumentpanelet bak rattet. Der får føreren informasjon gjennom systemet «Smart Gauge» om batteritilstanden og kjøremønsteret i forhold til bruk av energi. På den måten kan føreren maksimere rekkevidden og motta informasjon om hvor langt man kan kommer uten å lade - gitt at man fortsetter i samme kjørestil.

For kort tid siden var en gruppe norske journalister i Tyskland, der de som de første europeiske journalistene fikk prøvekjøre den nye bilen. Tilbakemeldingen tyder på at Ford-ingeniørene har klart å ta vare på de sentrale Focus DNA-elementene, med blant annet de dynamiske kjøreegenskapene som er blitt en av Focus-seriens kjerneverdier.

- Det er ikke noe annet land i Europa hvor det selges like mange elektriske biler som i Norge. Vi har fått løfte om at vi vil få de bilene vi trenger for å dekke etterspørselen. Ut fra de meget hyggelige tilbakemeldingene vi fikk av journalistene som prøvekjørte bilen i Tyskland er det ingen grunn til å underslå at vi er optimistiske, sier administrerende direktør Steve Kimber hos den norske Ford-importøren.



Nyheter