COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

09.02.2015

Nye Focus ST - rå krefter og ren kjøreglede

Den nye Ford Focus ST er den mest avanserte versjonen til nå, og tilbyr en enda mer responsiv, balansert og raffinert kjøreopplevelse med nytt stivere chassis, nye dempere og fjæring, forbedret elektronisk styring, og skreddersydde dekk. Og for første gang, har du valget mellom to kraftige motorer - en bensin og en diesel.


Nye Ford Focus ST er en bil som forener sportslig kjøreglede på svingete landeveier og mer triviell bykjøring med barn og handleposer. Nye Ford Focus ST kan med andre ord både være rå krefter i et stivt chassis og en praktisk og romslig bil med mengder av hestekrefter under motorpanseret.


Den nye ST-serien som nå er på vei til landets Ford-forhandlere er med andre ord en perfekt kombinasjon av fornuft og følelser.


Dieselutgaven av nye Focus ST kombinerer praktisk og økonomisk hverdagskjøring på den ene siden og skarpe, sportslige kjøreegenskaper på den andre. Til tross for en 2-liters TDCi-motor med 185 HK som gir 0-100 km/t på 8,1 sekunder, holder den nye diesel ST-modellen seg på den økonomiske siden med et drivstoff-forbruk på 0,42 liter pr. mil og med et CO2-utslipp nede i 110 gram/km.


Den nye dieselmotoren leverer 23% mer kraft enn tilsvarende 2.0 TDCi med 150 HK i nye Ford Focus, og med massive 400 Nm har dieselmodellen et bunndrag som gjør forbikjøring til en lek hele veien fra 2.000 o/min med en toppfarten på 217 km/t.


Bensinutgaven er en oppgradert versjon av den meget anerkjente 2.0-liters EcoBoost-motoren med en 6-trinns manuell girkasse. Den leverer 250 HK ved 5.500 o/min og bruker 6,5 sekunder fra 0 -100 km/t med en toppfart på 248 km/t.


Girkassen er for øvrig individuelt kalibrert for henholdsvis bensin- og dieselutgaven for å tilpasse både hurtig akselerasjon og behagelig høyhastighetskjøring.


Mer direkte og dynamisk


Takket være ny teknologi byr Focus ST på et stivere chassis, fjæring og styring for å gi en mer direkte og dynamisk kjøreopplevelse. Og for første gang kommer Focus ST også med spesialutviklede 19-tommers Michelin-dekk.


Det 3-trinns elektroniske stabilitetsprogrammet (ESC) er oppgradert med Electronic Transitional Stability (ETS), som gir føreren muligheten til å velge graden av inngripen fra stabilitetsprogrammet og som hjelper føreren til å beholde full kontroll på svingete veier, filskifte og unnamanøver i høy hastighet. Dynamisk kurvekontroll er også optimalisert til fordel for en mer presis effektfordeling mellom forhjulene.


- Ford har lenge hatt et godt rykte for å bygge høyytelsesbiler med fremragende kjøredynamikk. Nye Focus ST bygger videre på denne tradisjonen, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren. - Forbedringene av fjæring, styring og de elektroniske støttesystemene gir bedre respons, større smidighet og mer presisjon, og dermed en fantastisk kjøreopplevelse, lover Haugaard.


Nytt design


Den nye Focus ST har en sportslig og mer aggressiv styling enn forrige generasjon, sportigere design, nytt dynamisk skulpturelt panser; smalere frontlykter og rektangulære tåkelys.


Sportsstylingen omfatter også sideskjørt og diffuser-elementer på hver side og den sentralt plasserte sekskantede eksospotten. ST har også en bakre takspoiler optimalisert for aerodynamisk ytelse, og i tillegg er Focus ST nå for første gang tilgjengelig med 19 tommers hjul for å understreke det sporty utseendet.


Innvendig har ST elektrisk justerbare skinntrukket Recaro sportsseter. ST har også et eget instrumentpanel som viser oljetrykk, oljetemperatur og turbotrykk. Focus ST har også fått et nytt flatt sportsratt som sammen med aluminiumssportspedaler gjør at sjåføren nå fult ut kan nyte ST-kjøreopplevelsen.


En ny mørk grå utvendig farge kalt Stealth er innført utelukkende til Focus ST. Deep Impact Blue er også introdusert til ST sammen med rekken av farger Tangerine Scream, Frozen white, Moondust Silver, Panther Black og Race Red.


Ny teknologi


Nye Focus ST har en rekke av Fords prisvinnende førerassistansesystemer, inklusiv 2. generasjon SYNC-kommunikasjonssystem, som via en 8-tommers høyoppløst berøringsskjerm styrer alt fra musikk, navigasjon, mobiltelefonen og klimakontroll.


Nye ST har også Adaptive hovedlys, som tilpasser Bi-xenon frontlyktenes vinkel og lysintensitet i forhold til bilens fart, rattutslag og avstanden til objekter foran på veien. Advarsel om kryssende trafikk er også nytt på ST, og som varsler hvis det kommer kryssende trafikk når man for eksempel rygger ut fra en parkeringsplass.


Ford har solgt mer enn 140.000 Ford Focus ST i 40 land siden den første ST’en kom i 2002. Ut over de to motorvariantene fås nye Ford Focus ST i Norge både som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn.


Prisen for en 5-dørs ST med diesel i Norge starter på kr. 373.000 mens en tilsvarende med EcoBoost-bensinmotor har en grunnpris på kr. 451.000. Ford forventer at salgsfordelingen mellom diesel og bensin i Norge vil være henholdsvis 70/30.



Nyheter