COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

21.10.2015

Nye modeller ga Ford sterk medvind i Europa – og førsteplass som nyttekjøretøymerke

Fords salg i Europa gjorde et nytt hopp i september, drevet av sterk etterspørsel etter nye Mondeo, selskapets SUV-modeller og ikke minst nyttekjøretøy.

Samtidig kunne Ford i Norge registrere sin beste måned på svært lenge for salg av nyttekjøretøy med en markedsandel på 21,3% - kun 16 biler bak 1. plassen. Dette er en salgsvekst på 35,6% sammenlignet med september i fjor og hittil i år er veksten på 25,3%. Vi må helt tilbake til 1967 for å finne tilsvarende resultater - og da hadde Ford en markedsandel for nyttekjøretøy på 22% for året under ett.

I Europa solgte Ford i september 140.300 kjøretøy*, og 978.800 kjøretøy i løpet av årets ni første måneder – en vekst på henholdsvis 8% for september og 10% hittil i år. Dette gav Ford en markedsandel på 8,9% i september og 8,1% hittil i år, som er det beste resultatet siden 2011. Ford var også det mest solgte nyttekjøretøymerket i september og hittil i år, opp fra nr. 7 i 2012. Merket beholdt også sin 2. plass som Europas nest mest solgte bilmerke for alle biltyper under ett og for personbiler.

Personbiler

Nesten 10.000 europeiske kunder har bestilt nye Ford Mustang og salget av nye Mondeo økte med 60% hittil i år og 45% i september sammenlignet med tilsvarende perioder i 2014. I Norge hadde Mondeo i september en salgsvekst på 180% og hittil i år en vekst på 160%. Nye Focus økte i Europa med nesten 37% i september og Kuga-salget i september og hittil i år var det høyeste siden lanseringen av første generasjon Kuga i 2008. Salget av den kompakte SUV-modellen EcoSport var dobbelt så høyt i september som i samme måned i 2014.

Nyttekjøretøy

Ford ble nummer 1 for salg av nyttekjøretøy i Europa i september og er det også for årets 9 første måneder totalt. Etterspørselen fortsetter å øke for den nye og utvidede Transit-serien og Ranger pickup. Nyttekjøretøysalget hittil i år har økt med 26% mens markedsandelen for perioden økte med 1,5 prosentpoeng til 12,8%, som er den høyeste markedsandelen på nærmere 20 år.

Salget av Ranger pickup økte i september med 17%, og hadde med det det beste resultatet for september og årets tre første kvartaler siden modellen ble lansert i 1999. I følge de siste salgsdata er Ranger Europas mest solgte pickup i årets første syv måneder.



Nyheter