COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

18.12.2015

Salget av Fords firehjulsdrevne biler vil dobles og salget av SUV’er tredobles i Europa

Ford forventer å selge 139.000 biler med firehjulstrekk i Europa i 2016 – en økning på 120% sammenlignet med 2014.

Ford vil tidlig neste år tilby avansert firehjulstrekk på hele ni av 17 bilmodeller i Europa. sammenlignet med tre modeller i 2012. Disse inkluderer SUV-modellene Ford Edge og Ford Kuga; personbileneFord Galaxy, Ford Mondeo, Ford Mondeo Vignale og Ford S-MAX, den nye høyytelsesmodellen Ford Focus RS; og varebilene nye Ford Ranger pickup og 2-tonns Ford Transit.

Ford planlegger å selge 200.000 SUV’er (to- og firehjulstrekk) Europa neste år – en økning på 200% sammenlignet med 2013. Ford har nylig startet produksjon av den store SUV-modellen Ford Edge for Europa, i tillegg planlegges den kompakte Ford EcoSport lansert i Norge i løpet av 2016.

For den europeiske bilindustrien venter analyseselskapet IHS en økning i SUV-salget fra 20% av totalt personbilsalg i 2014 til 27% i 2020.

- Med vår rekke av avanserte firehjulsdrevne kjøretøy kan Ford levere bekymringsfri fremkommelighet nesten uansett kundenes ønsker og behov, sier Per Gunnar Berg, adm. dir. hos den norske Ford-importøren. - Kundenes etterspørsel etter SUV- og firehjulsdrevne biler er så stor, at vi planlegger å introdusere fem nye kjøretøy i løpet av kommende tre år i SUV- og crossover-markedet, forteller Berg.

Firehjulstrekk tar enda bedre grep

Ford Edge, Galaxy, Kuga, Mondeo og S-MAX har alle Fords Intelligente firehjulstrekksom leverer sømløs overføring av dreiemoment mellom alle fire hjul for å gi enda bedre veigrep og fremkommelighet, ikke minst under vanskelige kjøreforhold. Intelligent firehjulstrekk måler hvordan bilens hjul griper fatt i underlaget og kan justere fordelingen av dreiemoment til 50/50 mellom for- og bakhjul på under 20 millisekunder, altså tjue gangere raskere enn tiden det tar å blunke.

Ford Focus RS med firehjulstrekk representerer en banebrytende teknologi som gir trygge sving- og kjøreegenskaper helt opp mot bilens dynamiske grenseverdier, sier Dave Pericak, direktør for Global Ford Performance.

Ved kun å levere dreiemoment der det til enhver tid er nødvendig, vil intelligent firehjulstrekk ha minimal innvirkning på drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp sammenlignet med permanent firehjulsdrift. Også Ford Transit har et unikt intelligent firehjulstrekksystem, som gir klasseledende veigrep og fremragende dynamiske egenskaper i kombinasjon med en differensiallås som sikrer optimalt veigrep under ekstreme kjøreforhold.

Ford Ranger pickup har et 4x4 system som tillater sjåføren å velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift i hastigheter opp til 120 km/t. For lavhastighetsdreiemoment og ekstra motorbrems i utforbakker kan sjåføren kople inn lavgirserie med firehjulsdrift. Blant forbedringene på nye Ford Ranger er en drivstoffreduksjon på opptil 17%*, blant annet som følge av Auto-Start-Stop, ny utveksling og elektrisk servostyring.

Per Gunnar Berg er svært optimistisk grunnet utvidelsen til hele 9 modeller i Fords sortiment med firehjulstrekk – det største utvalget Ford noensinne har kunnet tilby europeiske kunder. - Med firehjulstrekk nå tilgjengelig på nye Mondeo, Mondeo Vignale, S-MAX og Galaxy - i tillegg til Kuga, Ranger, 2-tonns Transit, samt toppmodellen Focus RS og den store Ford Edge - som begge lanseres i første halvdel av 2016 - vil dette garantert trekke flere kunder til Ford. I Norge står modeller med firehjulstrekk for nesten 40% av totalsalget på personbiler, så utvidelsen av vårt modellutvalg passer perfekt for det norske markedet og har allerede begynt å vise gode resultater for Ford, avslutter Berg.

# # #

* Oppgitte tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er målt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og (EC) 692/2008. Drivstofforbruk og CO2-utslipp gjelder en kjøretøyvariant og ikke en enkelt bil. Standard testprosedyren som er brukt muliggjør sammenligning mellom forskjellige kjøretøytyper og produsenter. I tillegg til en bils drivstoffeffektivitet vil både kjøremåte og andre ikke-tekniske faktorer spille inn når det gjelder å avgjøre en bils drivstofforbruk og CO2-utslipp. CO2 er den viktigste drivhusgassen som er ansvarlig for global oppvarming. . Resultatet vil kunne skille seg fra forbrukstall fra andre deler av verden som følge av forskjellig kjøresykluser og forskrifter for måling.

* Salgstallene gjelder Fords 20 europeiske hovedmarkeder der merket har et nasjonalt salgsselskap. De Euro 20-landene er: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Holland, Irland, Italia, Norge, Polen, Portugal, Romania, Spania, Storbritannia, Sverige, Sveits, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike).



Nyheter