COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

18.12.2015

Ny Ford-teknologi gjør trafikkork til hvilepauser bak rattet og parkerer bilen din med fjernkontroll

I år har Ford lansert Ford Smart Mobility, selskapets plan for å levere mer avansert teknologi hva gjelder konnektivitet, mobilitet og autonome kjøretøy som skal gjøre livet til millioner av mennesker enklere og bedre.

Køkjøringsassistent

Å befinne seg i en trafikkork kan være slitsomt, stressende og kjedelig. Men det er nøyaktig hva europeiske bilførere gjør gjennomsnittlig 30 timer pr. år.* Ford utvikler nå teknologi som kan gjøre køkjøring til en langt mer avslappende opplevelse.

Ford køkjøringsassistent sørger for at bilen automatisk forblir i midten av kjørebanen og bremser og akselererer for å holde følge med forankjørende bil.** Systemet hører til i en rekke halvautonome sjåførassistanseteknologier som Ford i øyeblikket utvikler.

Køkjøringsassistenten aktiveres enkelt ved å trykke inn en knapp når sjåføren møter på kø. Systemet identifiserer posisjonen til forankjørende bil med en radar montert i grillen og observerer veimerkingen med et kamera i frontruten.

Sjåføren kan selv overta styringen av bilen ved å bruke pedalene, dreie på rattet eller bruke blinklyset. Systemet overvåker regelmessig sjåførens bruk av rattet, og ved manglende bruk av rattet vil det gis visuelle og akustiske varsler. Avhengig av kjøretøyets hastighet og posisjon vil frekvensen på advarslene variere. Sjåføren vil imidlertid fortsatt måtte overvåke situasjonen utenfor kjøretøyet og på ethvert tidspunkt være klar til å ta tilbake kontrollen.

Køkjøringsassistenten benytter en kombinasjon av to teknologier som Ford har under utvikling, Adaptiv Cruisekontroll med Stop & Go og Kjørefeltsentrering.

Ved å trykke inn en knapp vil Adaptiv Cruisekontroll med Stop & Go ta i bruk radar- og kamerainformasjon for å registrere posisjonen og avstanden til forankjørende bil. Den reduserer hastigheten i forhold til saktekjørende biler foran, eventuelt helt ned til en full stopp, og akselerer tilbake til ønsket hastighet når trafikken løser seg opp.**

Kjørefeltsentrering hjelper sjåføren til å holde bilen midtsentrert i eget kjørefelt. Denne teknologien bygger på Fords eksisterende Lane Keeping Aid-teknologi.

- Enten du bor i et område som jevnlig har saktegående køer eller fra tid til annen beveger deg inn i områder med slike trafikkforhold vil køkjøringsassistenten gjøre slike situasjoner mindre stressende for sjåføren, sier markedsdirektør Geir Haugaard hos den norske Ford-importøren.

Fjernstyrt parkering

Fjernstyrt parkering bygger på Parkeringsassistenten, som er tilgjengelig på flere av dagens Ford-modeller, og Fullassistert Parkeringshjelp, som er neste generasjon parkeringsteknologi som kontrollerer styring, giring og kjøring fremover og bakover for å muliggjøre parkering ved hjelp av en fjernkontroll.

Kjøretøystørrelser har økt med opptil 25% i løpet av de siste 40 årene, mens i mange parkeringshus er størrelsen på parkeringsplassene uendret.****

Fjernstyrt parkeringsassistanse vil gjøre det enklere for sjåføren å kjøre inn i parkeringslommer i trange parkeringshus. Slike systemer vil også optimalisere parkeringsplassene i byområder med stor biltetthet. Med en fjernkontroll vil sjåføren for eksempel kunne starte og kjøre bilen ut av en parkeringslomme der andres parkering har gjort det umulig å komme seg inn eller ut av bilen.**


# # #

* http://inrix.com/scorecard/key-findings-us/#key-findings-europe

** Vil bli tilgjengelig i kjøretøy med PowerShift automatisk giring

**** https://www.accidentexchange.com/aboutus/news/CarPark-prangs-29102012




Nyheter