COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

08.04.2016

Tøft testregime gjør Team Skys Ford Mondeo følgebiler klar for sykkelløpet “Helvete i Nord"

Syklistene kaller det “Helvete i Nord”, og sykkelrittet Paris-Roubaix er ett av de mest krevende og utmattende på terminlisten. Løpet går over nesten 260 km, inklusive lange strekninger fylt av åpne hull og 50 km brostein. 


Paris-Roubaix er ikke bare en prøvelse for de 200 rytterne – løpet er også en utfordring for følgebilene, inklusive Team Skys Ford Mondeoer under rittet i Nord-Frankrike. 

Som alle andre Ford-modeller for Europa er Team Skys Mondeo utviklet for å tåle krevende veier på Fords testebane i Lommel i Belgia. Der gjøres det iherdige forsøk hver eneste dag på å ødelegge biler på den 80 km lange testbanen. 

Testområdet i Lommel har mer enn 100 ekstreme veistrekninger, inklusive en forferdelig 1.9-km lang veibit ‑ som består av presise kopier av noen av de verste veiene fra forskjellige steder i verden – inklusive de tøffe franske brosteinsveiene rytterne vil møte mellom Paris og Roubaix. 

Ford-ingeniørene har gitt Team Skys Mondeo stivere fjærer og hjuloppheng for å kunne sikre komfortabel kjøring selv med over 400 kg ekstra vekt i form av tre personer, ni sykler, fem reservehjul, over 50 drikkeflasker, verktøy og en stor kjøleboks. 

Spesielt for Paris-Roubaix-løpet er bakkeklaringen økt med 20 millimeter for å tåle veiforholdene. Under bilen ligger det dessuten 5 mm tykke lettmetallplater som beskytter motor, bremseslanger og drivlinje fra avfall i veien og slag. 

- Paris-Roubaix påfører bilene noen av de verst tenkelige belastningene – nøyaktig det våre ingeniører på Lommel tester for hver eneste dag, sier Stephan Anssems, senioringeniør ved avdelingen for kjøretøydynamikk. - Selv om bilene til Team Skys Mondeo er stivere og ekstra godt beskyttet har de den samme tøffe konstruksjonen som alle bilene som kommer ut av Fords europeiske fabrikker, sier han. 

Team Skys Mondeo stasjonsovgn er også utstyrt med Ford Intelligente AWD-teknologi. Intelligent AWD måler hvordan bilens hjul griper fatt i underlaget og kan justere fordelingen av dreiemoment til 50/50 mellom for- og bakhjul på under 20 millisekunder - tyve gangere raskere enn tiden det tar å blunke - for å beherske glatte veier med løs overflate. 

- En sykkelrytters verste mareritt er å oppdage at han har en punktering - uten at det finnes en følgebil i nærheten, sier Servais Knaven, Team Skys sportsdirektør. - Vi stoler på at våre Team Sky Ford Mondeoer vil ta oss gjennom de tøffeste løypene og være på plass med et nytt hjul, medisinsk assistanse eller simpelthen drikkeflasken som kan være forskjellen mellom 1.- og 2.- plass på resultatlisten, sier Knaven. 

Ford har tidligere annonsert en flerårig samarbeidsavtale med Team Sky som elitesykkellagets eksklusive leverandør av personbiler og nyttekjøretøy. Samaerbeidet har allerede gitt resultater i form av seier i 7-dagersrittet Paris-Nice, og vil inkludere de tre årlige Grand Tour-rittene Giro d’Italia, Tour de France og Vuelta a España. 

Det er for øvrig verdt å merke seg at det er flere norske innslag på Sky-laget. Lars Petter Nordhaug har allerede et solid navn blant europeiske sykkelryttere. Dertil kommer sportsdirektørene Kurt Asle Arvesen og Gabriel Rasch – for ikke å forglemme Henrik Orre som skal sørge for at de som sykler for Team Sky får veltillaget, smakfull, sunn – og fremfor alt trygg mat under trening og løp.



Nyheter