COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

11.04.2016

Ikke noe lys? Ikke noe problem! Fords selvkjørende forskningsbiler har sensorer som ser i mørket

En Ford Fusion Hybrid forskningsbil gjennomførte nylig en selvkjørende testkjøring om natten og navigerte langs øde veier og gjennomførte oppgaver som ville ha vært risikable med et menneske bak rattet. 


Kjøringen fant sted i stummende mørke på en av Fords testbaner, og markerte neste milepæl i selskapets reise mot å kunne levere fullt ut selvkjørende biler til kunder rundt om i verden. Det er en viktig utvikling idet den viser at selv uten kameraer, som krever lys, er Fords LiDAR – som arbeider med bilens virtuelle sjåførprogramvare - robust nok til å styre problemfritt langs svingete veier i mørket. Samtidig som det er idéelt å ha alle tre typene av sensorer – radar, kameraer og LiDAR – kan sistnevnte virke uavhengig på veier uten trafikklys. 

Amerikansk trafikksikkerhetsstatistikk viser at tre ganger så mange personer blir drept ved mørkekjøring som ved kjøring i dagslys. 

- Takket være LiDAR er ikke testbilene avhengig av at solen skinner eller at kameraene kan se hvitmalte merker i asfalten, sier Jim McBride, Fords tekniske leder for selvkjørende biler. - Faktisk gjør LiDAR det mulig for en selvkjørende bil å manøvrere like bra i stummende mørke som i dagslys. 

For å navigere i mørket bruker Fords selvkjørende biler høyoppløselige 3D-kart – med komplett informasjon om veien, veimarkeringer, geografi, topografi og landemerker som skilt, bygninger og trær. Kjøretøyet bruker LiDAR-laser for å oppdatere sin egen posisjon på kartet i sanntid. Ytterligere data fra radaren legges sammen med de som kommer fra LiDAR for å fullføre den selvkjørende bilens kapasitet til å overvåke hvor den befinner seg. 

For denne testen brukte Fords ingeniører briller med evne til å se i mørket for å kunne overvåke det som skjedde i og utenfor bilen. Nattsynet gjorde det mulig å se at LiDAR gjorde jobben sin i form av infrarøde laserstråler rundt bilen. LiDAR-sensorene sender ut 2,8 millioner laserstråler pr. sekund for å kunne foreta en nøyaktig skanning av omgivelsene. 

- Inne i bilen merket jeg at den beveget seg, men da jeg så ut av vinduene så jeg bare stummende mørke, forteller Wayne Williams, ingeniør og Ford-forsker. - Der jeg satt i baksetet kunne jeg imidlertid følge bilens fremdrift gjennom dataovervåkningen. Og ganske riktig, den fulgte den svingete veien perfekt. 

Etter mer enn ett ti-år med forskning på selvkjørende biler er Ford dedikert til å levere helt selvkjørende biler, slik de er definert av SAE International Nivå 4, der sjåføren ikke behøver å gripe inn eller ta kontroll over bilen. 

I år vil Ford tredoble sin flåte av selvkjørende Fusion Hybrid – til ca. 30 biler - som vil bli testet på veier i USA. 

Denne utviklingen er nøkkelelementer i Ford Smart Mobilitet, som skal bringe Ford til neste nivå med hensyn til konnektivitet, mobilitet, selvkjørende biler og kundeopplevelser. 







Nyheter