Raskeste Focus ST noensinne
Rekordrask sprint for nye Focus ST
Nye Ford Focus ST har blitt 12 % sterkere og raskere. Ford avslørte i dag at den nye modellen gjør unna 0 - 100 km/t på lynraske 5,7 sekunder. Det er hele 0,8 sekunder bedre enn forrige generasjon.
Ved hjelp av en helt nyutviklet turboteknologi får den også det beste dreiemomentet i segmentet med hele 420 Nm. Muligheten for raskere manuelle girskift og “Launch Control” gjør også at bilen kommer enda raskere ut fra «startblokken».
- I det øyeblikket du tråkker gasspedalen inn, blir du dratt tilbake i setet. Nye Focus ST holder nå følge med legenden Focus RS på «Quarter mile», og viser hvor mye som har skjedd hos Ford Performance de siste fire årene. I utviklingen av bilen har vi hentet inspirasjon fra supersportsbilen Ford GT, F150 Raptor, Ford Mustang og Fiesta ST, sier Ford Performance-direktør i Europa, Leo Roeks.
Den 280 HK sterke 2.3-liters EcoBoost-bensinmotoren er hele 30 HK sterke enn i den forrige Focus ST, Den har også nå raskere akselerasjon enn den forrige generasjonen Focus RS.
Elektronisk differensialbrems gir mer stabil kjøring i svinger
Nye Focus ST er også den første forhjulsdrevne modellen fra Ford som blir utstyrt med en elektronisk differensialbrems (eLSD). Systemet registrerer om et hjul har lite grep og kan sende opptil 100 % av kreftene til hjulet som har mest grep. Dette leveres med EcoBoost-varianten og forbedrer ytterligere bilens kjøreegenskaper og stabilitet i svinger.
Ford har også utviklet den sterkeste dieselmotoren som noensinne er levert til en Focus i den nye ST-varianten. Den 190 HK sterke 2-liters EcoBlue dieselmotoren leverer maksimalt med krefter ved 3500 o/min. Mellom 2000 og 3000 o/min har den et dreiemoment på hele 400 Nm. Selv på så lavt turtall som 1500 o/min er dreiemomentet på 360 Nm. Dette gir en rask og jevn akselerasjon.
Komfortabel – så vel som sportslig
Nye Focus ST kommer med flere kjøremoduser: glatt, normal eller sport. Velger du Performance-pakken kan du også velge «Track mode».
Alt fra lydbilde, bremser og styring til gassrespons og girskift blir satt opp for å gi deg en optimal kjøreopplevelse tilpasset valgte kjøremodus. En egen Sports-knapp på rattet gir deg direkte og rask tilgang til dette moduset.
- Både EcoBoost bensinmotoren og EcoBlue dieselmotoren har en helt unik karakter. Nye Focus ST «brummer og smeller», og lydbildet står perfekt til bilens svært underholdende kjøreegenskaper, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Med Fords «Performance-pakke» på 5-dørs-varianten får du Fords adaptive understell som med 2 millisekunders mellomrom justerer bilens hjuloppheng, understell og demping for en optimal kjøreopplevelse.
Mer bremsekraft enn Focus RS
Nye Focus ST har også enda bedre bremsekraft enn den tidligere generasjon Focus RS. Bremsesystemet, støttet av en sofistikert «Electric Brake Booster», bygger bremsetrykk raskere og kan i «Track mode» utvikle bremsekraft på 0,7 G eller mer.
Den helt nye Focus ST er fra lansering tilgjengelig i 5-dørs og stasjonsvogn med 280 HK 2.3-liters EcoBoost bensinmotor og 190 HK, 2.0-liters EcoBlue dieselmotor med 6-trinns manuelle girkasser. Fra høsten 2019 vil også EcoBoost-varianten fås med en 7-trinns automatgirkasse.
Focus ST 5-dørs
Motor | HK | CO2g/km | Forbruk/ blandet (l/100 km) | Maks hastighet | 0-100 km/t sek | 50-100 km/t sek (i 4. gir) |
---|---|---|---|---|---|---|
2.3-liters EcoBoost bensinmotor, 6-trinns manuelt gir | 280 | 179 | 7.9 | 250 | 5.7 | 4.0 |
2.3-liters EcoBoost bensinmotor, 6-trinns manuelt gir | 190 | 125 | 4.8 | 220 | 7.6 | 7.3 |
Focus ST stasjonsvogn
Motor | HK | CO2g/km | Forbruk/ blandet (l/100 km) | Maks hastighet | 0-100 km/t sek | 50-100 km/t sek (i 4. gir) |
---|---|---|---|---|---|---|
2.3-liters EcoBoost bensinmotor, 6-trinns manuelt gir | 280 | 179 | 7.9 | 250 | 5.8 | TBC |
2.0-liters EcoBlue dieselmotor, 6-trinns manuelt gir | 190 | 125 | 4.8 | 220 | 7.7 | TBC |
Nyheter
-
Med helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km, svært raskt hurtiglading, og fullpakket…
-
Fords første norske F-150 Lightning-kunde: En helelektrisk drømmebil for mange nordmenn!
Dag Ødegaard var ikke i tvil et sekund. Nå er han den første norske eieren som… -
Derfor står nordmenn i kø for å kjøpe nye helelektriske 5-seters F-150 Lightning
«Rett og slett en imponerende bil», konkluderte TV2 Broom, mens VG mente at… -
Nye Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT: Motorsportsinspirert produktivitet i premium-klassen
Ford Pro lanserte i dag de to nye motorsportsinspirerte, premium nyttekjøretøyvariantene… -
Her leverer Ford sin første F-150 Lightning i Norge
I dag fikk den første kunden i Norge overlevert sin nye helelektriske 5-seters… -
Nye Ford Mustang og Mustang Dark Horse klar for salg i Europa
Med et digitalt førermiljø støttet av dataspillteknologi, fornyet design og… -
Ford avduket den nye kompakte varebilen Transit Connect: Bedre på det meste
Ford Pro avduket i dag den nye generasjonen av en av sine mest solgte varebiler… -
Oppdag nye elektriske Ford Explorer hos Bil i Nord Svolvær
Lørdag 3., mandag 5. og tirsdag 6. februar kan du oppdage elbil-nyheten Ford… -
Så mye sparer du med Fords rentekampanje
Nå får du smått utrolige 0,24% rente på finansiering av ny Ford Mustang Mach-E… -
Dennis Olsen debuterer som Ford-fabrikkfører i 24-timers løpet på Daytona
Med nordmannen Dennis Olsen bak rattet på den nye racingbilen Mustang GT3, innleder… -
Petter (90) kjøpte ny knallgul Mustang Mach-E: Økonomi og teknologi viktigst
Da svigerdatteren til Petter Skuggedal kjøpte seg ny rød Mustang Mach-E for… -
Nye Transit Courier på vei til de første kundene: Større, sterkere og smartere på alle måter
Nye Ford Transit Courier har blitt langt større, smartere og sterkere. Nå er…