Ford fortsetter sin plan mot full elektrifisering med økt produksjonskapasitet for batteripakker og produksjon av ny hybridmotor på sin fabrikk i Valencia

25.03.2021

Ford annonserte i dag at de - fra slutten av 2022 - vil produsere sin nye 2,5-liters Duratec hybridmotor på fabrikken i Valencia i Spania - og øke produksjonskapasiteten av batteripakker ved den samme fabrikken.

– I dag tok vi nok et steg mot en helelektrisk fremtid for våre personbiler. Vi har investert rundt 3 milliarder dollar ved fabrikken i Valencia siden 2011, og dagens nyhet viser vår plan om å fortsatt investere i Europa og ved denne fabrikken, sier Vice president, Manufacturing Ford of Europe, Kieran Cahill.

Mot slutten av 2022 vil motorfabrikken i Valencia produsere den nye 2,5-liters Duratec-hybridmotoren for Europa. Dette er motoren som i dag bl.a. finnes i Kuga ladbar hybrid og Kuga fullhybrid.

Den 2,5-liters Atkinson hybrid-motoren er den første i sitt slag som blir produsert av Ford i Europa. Det viser hvor viktig ladbare hybrider og hybrider er for Fords nåværende og fremtidige produktportefølje i Europa. 2,5-liters Duratec-hybridmotoren produseres i dag på Fords motorfabrikk i Mexico.

Øker kapasiteten for produksjon av batterier

Ford bekreftet også at de vil investere ytterligere 5,2 millioner euro for økt produksjonskapasitet av batteripakker på fabrikken i Valencia. Dette kommer i tillegg til en investering på 24 millioner euro som ble annonsert i januar 2020. Produksjon av batteripakker ble startet opp i september i fjor og den ekstra kapasiteten er nødvendig for å dekke den økende etterspørselen, både fra dagens og fremtidens elektrifiserte modeller.

Investerer rundt 190 milliarder kroner i elektrifisering

Tidligere i år annonserte Ford at de skulle investere 22 milliarder dollar (rundt 190 milliarder kroner) globalt i elektrifisering. Dette var nesten dobbelt så mye som selskapets tidligere investeringsplan for elektriske kjøretøy.

De investerer også en milliard dollar (rundt 8,5 milliarder kroner) for å modernisere fabrikken i Køln for å bygge Ford Cologne Electrification Center. Dette er en av de største bilproduksjonsanleggene i Europa, og hovedkvarteret til Ford Europa. Her skal Ford produsere sin første europeisk-produserte helelektriske personbil fra 2023. Det vurderes også om det skal produseres nok en helelektrisk modell på fabrikken.

Utvikler personbilporteføljen for å møte en helelektrisk fremtid

I midten av 2026 skal 100 % av Fords personbilbilmodeller i Europa tilbys som helelektriske eller ladbare hybrider. I 2030 forventer Ford at alle personbiler de skal selge i Europa vil være helelektriske.

Samtidig som Ford forbereder en helelektrisk fremtid for personbilen, så endrer også europeiske kunders preferanser seg. I 2020 var hele 39 % av Fords personbiler SUV-er eller crossovere. Dette er en økning på hele 8 % fra 2019. Andelen elektrifiserte drivlinjer fortsetter også å øke - hele 50 % av Kuga-salget er nå ladbar hybrid.

Som et resultat av endringer i kundenes ønsker og preferanser, vil Ford fase ut Mondeo fra slutten av mars neste år. Fords andre store crossovere og flerbruksbiler – som 7-seteren Ford Galaxy og Ford S-MAX - vil fortsatt bli produsert. Begge modellene ble nylig lansert som hybrid-versjoner.

Fortsatt sterk satsting på nye personbilmodeller

Ford Mondeo, som ble lansert i 1993, var den første av Fords modeller som ble kalt en «global» modell. Siden den ble lansert i Europa – og som en erstatter for Ford Sierra, har det blitt solgt rundt 5 millioner Ford Mondeo.

Ford vil fortsette å utvikle og fornye sin personbilportefølje i Europa og styrke sin posisjon med modeller som Kuga, Puma og Explorer ladbar hybrid. Selskapet har også introdusert en ny personbilmodell i Europa, den nye helelektriske SUV-en Mustang Mach-E – og vil inkludere Mustang Mach-E GT i slutten av 2021. 

Kontakt oss

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer


  • Customer Viewpoint

    "Enkel måte å bestille bil og signere kontrakt på nett. Anbefales på det sterkeste."
    - En Ford Mustang Mach-E-eier

  • Customer Viewpoint

    Alt fungerte meget godt, god service og hyggelige folk.
    - En Ford Focus-eier

  • Customer Viewpoint

    "Synes Roar Jensen tok oss godt imot, lurt smil og humor. Han tar seg tid til opplæring på biln, forklarer godt, og må bare ta kontakt om vi lure på noe👍😊"
    - En Ford Mustang Mach-E-eier

Se flere anmeldelser for Bil i Nord Tromsø her Se flere anmeldelser for Bil i Nord Svolvær her

Anmeldelser